Narrative Review: Perancangan Sistem Pengisian Cepat untuk Kendaraan Listrik dengan Algoritma Kontrol Baterai

Authors

  • Namira Nurul Dania Universitas Siliwangi ,Tasikmalaya Regency

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i6.629

Keywords:

Fast Charging, Battery, Voltage Control, Electric Vehicle

Abstract

In the future, electric vehicles will become the primary choice for transportation due to their environmentally friendly nature and zero carbon emissions. Electric vehicles use batteries as their main source of energy, which can be recharged by continuously flowing electric current. However, uncontrolled charging can cause overcharge to the battery. Therefore, this study aims to find an efficient strategy to control the voltage using fast charging algorithms for electric vehicles. The method used includes the design of a fast charging circuit, battery assembly, and fast charging testing. The results show that the fast charging circuit uses a buck converter circuit combined with a charger circuit to produce a specification of 48 Volts 6 Amperes. The capacitor and resistor components on the output affect the charging speed, and charging is considered fast charging when it reaches 40% battery capacity within 2 hours of charging.

References

Ahsan, M. F., Pratama, R. D., Hidayat, R. S., Prayoga, D., & Radianto, D. O. (2023). Rancangan Fast Charging untuk Kendaraan Listrik dengan Menggunakan Algoritma Kontrol Tegangan pada Baterai. Jurnal Fusion, 3(07), 709-714.

Iskandar, H. (2021). Studi Analisis Perkembangan Teknologi Kendaraan Listrik Hibrida. Journal of Automotive Technology Vocational, 2(1), 31-44.

Nugraha, D. S., Ersha, N. C., Sunarno, E., Qudsi, O. A., Ferdiansyah, I., & Prabowo, G. (2021). Desain Baterai Charger Kendaraan Listrik Dengan Metode Constan Current Dan Constan Voltage. JTT (Jurnal Teknologi Terpadu), 9(2), 159-166.

Tarigan, E., & Sebayang, A. (2021). Pengaruh Diameter Pulley Terhadap Tegangan Pengisian Baterai Pada Engine Stand 1500 Cc. Jurnal Teknik Mesin, 10(2), 675-683.

Utami, I., Donny, Y., & Sasongko, N. A. (2022). Implementasi Kebijakan Kendaraan Listrik Indonesia Untuk Mendukung Ketahanan Energi Nasional. Jurnal Ketahanan Energi, 8, 49-65.

Wijaya, N. M. A. (2021). Perkembangan Bateray Charger Untuk Pemuatan Sepeda Listrik. Spekturm, 8, 1-1.

Yatriendi, H., Nur Putra, A. M., & Muchtari, F. A. (2022). Overview: Perkembangan Teknologi Pengisian Cepat Pada Kendaraan Listrik (Teknologi Dan Infrastruktur). SINARINT (Seminar Nasional Roset & Inovasi Teknologi), 128-137.

Sukarno, A., & Wijaya, I. (2020). Dampak Overcharging pada Kinerja Baterai Lithium-Ion untuk Kendaraan Listrik. Jurnal Teknologi dan Rekayasa Elektro, 15(1), 45-52.

Wibowo, B., & Suherman, E. (2020). Inovasi dalam Teknologi Pengisian Cepat untuk Kendaraan Listrik dengan Penggunaan Baterai Solid-State. Jurnal Teknologi Energi Terbarukan, 14(2), 90-97.

Pratama, A., & Haryanto, Y. (2021). Tantangan dan Pengembangan Infrastruktur Stasiun Pengisian Cepat untuk Kendaraan Listrik di Indonesia. Jurnal Energi dan Infrastuktur, 16(3), 142-150.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Namira Nurul Dania. (2024). Narrative Review: Perancangan Sistem Pengisian Cepat untuk Kendaraan Listrik dengan Algoritma Kontrol Baterai. Jupiter: Publikasi Ilmu Keteknikan Industri, Teknik Elektro Dan Informatika, 2(6), 152–157. https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i6.629

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.