Perancangan Pondok Pesantren dengan Pendekatan Arsitektur Sustainable
DOI:
https://doi.org/10.61132/konstruksi.v3i3.850Keywords:
Sustainable Architecture, Architectural Design, Islamic Boarding SchoolAbstract
This research aims to design an Islamic Boarding School (Ponpes) with a sustainable architecture approach that is able to answer environmental, social, and economic challenges holistically. The method used is a qualitative-descriptive approach through architectural design research, which combines empirical data from the field with theoretical studies from relevant literature. The design location is on Jl. Gunungpati Raya, Nongkosawit Village, Gunungpati District, Semarang City, with an area of ±19,909.77 m². Data collection techniques include literature study, site observation, and comparative design study. Data were analyzed descriptively and spatially to formulate user needs and site potential. The design results show that the sustainable architecture approach can be implemented through functional layout, passive energy utilization, vegetation preservation, rainwater management, and waste recycling system. The design also accommodates social and economic aspects through the provision of organic farming areas and small farms as part of practice-based education. Contemporary Islamic architectural aesthetics are applied contextually, creating a healthy, inclusive, and adaptive learning environment. This research produces a sustainable pesantren design concept that can be a reference model in the development of environmentally friendly and self-reliance-based Islamic educational institutions..
References
Angin, A. P. (2024). Arsitektur berkelanjutan: Tantangan dan inovasi menuju bangunan ramah lingkungan. WriteBox, 1(3).
Anita, A., Hasan, M., Warisno, A., Anshori, M. A., & Andari, A. A. (2022). Pesantren, kepemimpinan kiai, dan ajaran tarekat sebagai potret dinamika lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3), 509–524.
Anwar, K. (2024). Green economy and sustainable development: Jalan menuju industri yang berkelanjutan. Penerbit NEM.
Digna, I., Nur Rahmawati, S., & Yayi Arsandrie, S. T. (2016). Redesain Pondok Putri Pesantren Islam Al Mukmin Ngruki Sukoharjo (Dengan pendekatan ekologi arsitektur) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Edrees, M. B. (2010). Konsep arsitektur islami sebagai solusi dalam perancangan arsitektur. Journal of Islamic Architecture, 1(1).
Faqih, M. (2024). Santripreneur: Dari pesantren menuju puncak keberhasilan. PT Indonesia Delapan Kreasi Nusa.
Fauziah, F. (2014). Pengelolaan pembiayaan pendidikan dalam meningkatkan kemandirian pesantren salaf: Studi kasus di Pondok Pesantren Sidogiri Pasuruan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Firmansyah, A. Y., Samudro, H., & Bahar, M. (2020). Penerapan teknologi bangunan dalam desain arsitektur Islami sebagai pembelajaran arsitektur di masa depan yang interaktif dan inovatif [Laporan penelitian].
Harmathilda, H., Yuli, Y., Hakim, A. R., & Supriyadi, C. (2024). Transformasi pendidikan pesantren di era modern: Antara tradisi dan inovasi. Karimiyah, 4(1), 33–50.
Haryfa, S. N. A., & Sunoko, K. (2024). Penerapan prinsip arsitektur perilaku pada desain Islamic boarding school di Tawamangu. Senthong, 7(3).
Hazmin, M. M., & Zain, Z. (2025). Pesantren di tengah kontroversi: Upaya rekonstruksi kepercayaan masyarakat terhadap pesantren di era modern. Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 3(1), 1099–1126.
Kasudin, K., Maryati, T., Rusmalawati, E., Hilmi, M., & Duriyat, M. (2024). Manajemen pendidikan pesantren: Penerapan strategi pengembangan ekonomi di Pondok Pesantren Gontor. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 4(4), 258–270.
Nursanty, E., Rusmiatmoko, D., & Widiantara, I. W. A. (2023). Mengungkap signifikansi arsitektur vernakular: Perspektif budaya, sosial, lingkungan, dan perilaku. Agora: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah Arsitektur Usakti, 21(2), 150–166.
Paramesti, B. I. (2021). Perancangan pesantren dengan pendekatan biophilic design pada lahan permukiman padat penduduk di Kecamatan Koja, Jakarta Utara [Unpublished undergraduate thesis].
Sirdi, R. T. (2024). Arsitektur dan adaptasi iklim: Menyesuaikan bangunan dengan perubahan lingkungan. WriteBox, 1(3).
Siregar, T. Y., Gunawan, R., & Ramadhani, M. (2025). Kearifan lokal dalam kebijakan penyusunan ekonomi syariah: Integrasi nilai-nilai lokal untuk pembangunan berkelanjutan. Jurnal Keuangan dan Manajemen Terapan, 6(1).
Sudarwani, M. M., Napitupulu, S. S., Indri, J. M., & Jourdan, G. C. (2024). Kajian perancangan rumah sederhana berkonsep klimatik pada Kampung Dempet di Tipar Padalarang Bandung = Study of simple house design with a climatic concept in Dempet Village in Tipar Padalarang Bandung. Arsitektura: Jurnal Ilmiah Arsitektur dan Lingkungan Binaan, 22(2), 369–382.
Syafe’i, I. (2017). Pondok pesantren: Lembaga pendidikan pembentukan karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61–82.
Tanjung, F. Z., & Setyami, I. (2021). Sastra & pendidikan: Sehimpun esai koran – Jejak Pustaka. Jejak Pustaka.
Usop, T. B. (2025). Kota, sungai, dan keberlanjutan: Perspektif arsitektur dan budaya. Deepublish.
Yanti, Y. F., Bahri, S., & Fathurrohman, I. (2023). Manajemen pengembangan kurikulum berbasis pesantren sebagai upaya peningkatan kualitas pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Alhidayah Muara Telang (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Zainal, K. R. B., & Natalia, T. W. (2024). Penerapan arsitektur modern tropis pada fasad bangunan Pesantren Baitul Qur’an di Kota Pinrang. Jurnal Desain Lingkungan Binaan Indonesia, 1(1), 10–17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Konstruksi: Publikasi Ilmu Teknik, Perencanaan Tata Ruang dan Teknik Sipil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.