Media Pembelajaran Sebagai Alat Bantu Dalam Keberhasilan Proses Belajar Mengajar
DOI:
https://doi.org/10.61132/inber.v2i1.130Keywords:
Learning media, snakes and ladders visual game, quality of learningAbstract
This learning media aims to develop and improve elementary school students' learning. This media is a development media that uses meta analysis methods. One of the problems in education is the minimum media facilities and infrastructure, so teachers are required to be creative in improving the quality of learning in the classroom, such as developing learning media in the classroom. An interesting learning media that can overcome students' boredom in learning activities is game-based learning activities, such as the application of the snakes and ladders game media. Children at the elementary level have a tendency to play. A fun and relaxed situation will help children to increase their interest in learning. The development of learning media in the form of the snakes and ladders game has the impact of providing discourse about alternative teaching media for elementary level. It is hoped that the use of this learning media can improve the quality of teaching and learning activities at the basic level.
References
Masitoh, Rozanatul. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. Vol 8(1). Hal 6-9.
Hariani, P. P., Wiranda, A., & Sihotang, I. M. (2021). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dengan Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Minat Belajar. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 4(1), 38-49.
Rekysika, N. S., & Haryanto, H. (2019). Media pembelajaran ular tangga bilangan untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 56-61.
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Nugrahani, R. (2007). Media pembelajaran berbasis visual berbentuk permainan ular tangga untuk meningkatkan kualitas belajar mengajar di sekolah dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1).
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77-89.
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2019). Media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada kompetensi pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 314-321.
Kumala, D. R., Rohmah, Z., & Hidayatulloh, M. K. Y. (2020). Pendampingan Belajar Menggunakan Media Ular Tangga Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa SD di Bandarkedungmulyo. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 44-47.
Baiquni, I. (2016). Penggunaan media ular tangga terhadap hasil belajar metematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 193-203.
Chabib, M., Djatmika, E. T., & Kuswandi, D. (2017). Efektivitas pengembangan media permainan ular tangga sebagai sarana belajar tematik SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 910-918.
Chabib, M., Djatmika, E. T., & Kuswandi, D. (2017). Efektivitas pengembangan media permainan ular tangga sebagai sarana belajar tematik SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 910-918.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indonesia Bergerak : Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.