Usulan Model Sistem Antrian pada Wisata Umbul Pelem dengan Pendekatan Teori Antrian dan Simulasi

Authors

  • Reza Arif Setiawan STMIK Amikom Surakarta
  • Dwi Setiaji STMIK Amikom Surakarta
  • Sri Widiyanti STMIK Amikom Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i5.520

Keywords:

Umbul Pelem tourist attraction, queuing system, Klaten, tourism, information

Abstract

The tourism sector in regional development, especially in Klaten, contributes significantly to income through various tourism potentials. The Klaten regional government is trying to increase this potential by developing facilities, providing comprehensive information, and increasing accessibility. The development of information and communication technology also encourages innovation in the tourism system. Apart from that, this study also highlights the phenomenon of queuing at public service facilities, such as in Umbul Pelem, which is caused by an imbalance between the number of customers and service capacity. With an average of 20 customers per day and a service time of 5-10 minutes per person, the system currently uses two service counters.

References

Bataona, B. L. V, Nyoko, A. E. L., & Nursiani, N. P. (2020). Analisis Sistem Antrian Dalam Optimalisasi Layanan Di Supermarket Hyperstore. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 12(2), 225–237. https://doi.org/10.35508/jom.v12i2.2695

Crisila, K., Mawuntu, T., Rorimpandey, G. C., & Santa, K. (2023). Perancangan Sistem Antrian Berbasis Web Pada Puskesmas Pangolombian. Jurnal Penelitian Teknologi Informasi Dan Sains, 1(2), 15–31. https://doi.org/10.54066/jptis.v1i2.379

Darmawan, A. M., Setiawan, A. S., & Fitriana, L. N. (2023). Perancangan Sistem Informasi Pengelolaan Administrasi Berbasis Web Pada Wisata Umbul Pelem. Seminar Nasional Corisindo, 2023: Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat CORISINDO, 342–347.

Hermanto MZ, IrnandaPratiwi, Tolu Tamalika, & Iskandar Husin. (2019). Analisis Sistem Antrian Dengan Metode Simulasi. Jurnal Desiminasi Teknologi, 7(1), 51–59.

Hoerunisa, I., & Sukanta, S. (2021). Penerapan Model Antrian Multi Channel-Single Phase pada SPBU Sempu Jurong Cikarang Utara. Unistek, 8(1), 11–17. https://doi.org/10.33592/unistek.v8i1.1202

Iqbal, M., Ilhamsyah, I., & Rahmayudha, S. (2023). SISTEM INFORMASI ANTRIAN ONLINE BERBASIS WEBSITE MENGGUNAKAN MULTI CHANNEL SINGLE PHASE (Studi Kasus : Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Sintang). Coding Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 10(03), 354. https://doi.org/10.26418/coding.v10i03.52857

Lestari, S. (2021). USULAN MODEL SISTEM ANTRIAN PADA Mc DONALD ’ S CABANG SHINTA KOTA TANGERANG DENGAN PENDEKATAN. JIMTEK : Jurnal Ilmiah Fakultas Teknik, 2, 174–179.

Matondang, E., Gultom, Y., Sembiring, D. M. S., Aminatunnisa, S., & Indra, E. (2020). Penerapan Metode Monte Carlo Untuk Simulasi Sistem Antrian Service Sepeda Motor Berbasis Web. Jurnal Sistem Informasi Dan Ilmu Komputer Prima(JUSIKOM PRIMA), 2(2), 77–84. https://doi.org/10.34012/jusikom.v2i2.442

Mukarrama, F. A., Nur’Eni, N., & Fadjryani, F. (2017). Sistem Antrian Single Channel - Multiple Phase dalam Meningkatkan Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor di Kantor Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap (SAMSAT) Kota Palu. Natural Science: Journal of Science and Technology, 6(2), 175–186. https://doi.org/10.22487/25411969.2017.v6.i2.8666

Nengsih, Y. G. (2020). Optimalisasi Antrian Menggunakan Metode Single Channel Single Phase ( Studi Kasus DR . Reksodiwiryo Padang ) Struktur Antrian 1 . Single channel - single phase pelayanan . Sedangkan single phase adalah hanya memiliki satu stasiun pelayanan antrian yang ha. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 5(1), 30–39.

Prakoso, I., Sofiana, A., Nurmalawati, S., Triyanto, R., Rendra, A. R., & Rosyid, A. A. (2023). Simulasi Antrian dalam Optimalisasi Layanan di Supermarket Rita Pasaraya. Dinamika Rekayasa, 19(1), 45. https://doi.org/10.20884/1.dr.2023.19.1.602

Purba, A., & Taufik, I. (2018). Penerapan Sistem Antrian Registrasi dengan Metode Multi Channel-Multi Phase. Jurnal Teknologi Dan Ilmu Komputer Prima (JUTIKOMP), 1(2), 67–74. https://doi.org/10.34012/jutikomp.v1i2.244

Rambe, A. Z. H. B., Rambe, F. Z., Azzahra, J., Gultom, L. S., & Chairunnisa, P. (2024). Analisis Model Antrian Multi Channel-Single Phase Pada Doorsmeer Mobil dengan Menggunakan Software POM-QM for Windows. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 602–611. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i1.780

Sari, I. P., Batubara, I. H., Ramadhani, F., & Wardani, S. (2022). Perancangan Sistem Antrian pada Wahana Hiburan dengan Metode First In First Out (FIFO). Sudo Jurnal Teknik Informatika, 1(3), 116–123. https://doi.org/10.56211/sudo.v1i3.93

Yurindra, Y., Alkodri, A. A., Anisah, A., & Supardi, S. (2020). Aplikasi Client Server Berbasis Android pada Barbershop The Barbega Menggunakan Model Multi Channel - Single Phase. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi Dan Komputer), 9(1), 138–143. https://doi.org/10.32736/sisfokom.v9i1.837

Published

2024-08-16

How to Cite

Reza Arif Setiawan, Dwi Setiaji, & Sri Widiyanti. (2024). Usulan Model Sistem Antrian pada Wisata Umbul Pelem dengan Pendekatan Teori Antrian dan Simulasi. Jupiter: Publikasi Ilmu Keteknikan Industri, Teknik Elektro Dan Informatika, 2(5), 68–76. https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i5.520