Analisis Faktor Penerimaan Pengguna ChatGPT dengan Menggunakan Metode TAM pada Mahasiswa Universitas Amikom Purwokerto
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i6.612Keywords:
ChatGPT, TAM Methods, AnalysisAbstract
In the 5.0 industrial revolution, the field of education has been impacted by the sophistication of technology. The use of ChatGPT, commonly known as AI, greatly assists users in obtaining information, one of which is the use of ChatGPT among students in completing their assignments. This research aims to analyze the factors influencing the acceptance of ChatGPT users using the Technology Acceptance Model (TAM) method among students at Amikom Purwokerto University. The TAM method is used to evaluate two main variables, namely Perceived Usefulness (PU) and Perceived Ease of Use (PEOU), as well as their impact on user attitude (Attitude Toward Using), intention to use (Behavioral Intention to Use), and actual usage by users (Actual System Use). This research uses a quantitative approach with a survey method, where data is collected through questionnaires distributed to students of Universitas Amikom Purwokerto. The analysis results show that PU and PEOU have a significant influence on user attitudes, which affects the intention to use ChatGPT, encouraging users to use ChatGPT more frequently in their activities.
References
A’ini, F. N., Maghfiroh, I. S. E., & Mursityo, Y. T. (2024). Analisis Faktor Yang Memengaruhi Niat Dan Perilaku Penggunaan ChatGPT Pada Mahasiswa Menggunakan Model UTAUT2 Termodifikasi. Jurnal Sistem Informasi, Teknologi Informasi, Dan Edukasi Sistem Informasi (JUST-SI), 5(1), 1–12.
Afif, I. R., Muktafa, M. Z., Naim, A., Nurlisa, A. T., & Ayuningtyas, S. M. (2024). Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi. Penerapan Visual Novel Dari Cerita Rakyat Asal Usul Kota Pontianak, 6(3), 133–145.
Alfarobi, I., Hadi, S. W., Nur Rais, A., Warjiyono, W., & Kurniawan, W. (2024). Analisa Penerimaan Tekhnologi Artificial Intelligence Generative Dengan Menggunakan Metode UTAUT 2. KESATRIA: Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer & Manajemen), 5(1), 195–201.
Ali, M. K., Ali, A. M., & Hasanah, A. (2024). Efektivitas Fitur ChatGPT, Gemini Dan Claude Ai Dalam Membantu Guru Membuat Bahan Ajar. PEDAGOGIC: Indonesian Journal of Science Education and Technology, 4(1), 58–71.
Elfirdaus, I., Suryanto, T. L. M., & Pratama, A. (2024). Penggunaan Aplikasi Perplexity Sebagai Menggunakan Simplifikasi Technology Acceptance Model. JITET (Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan), 12(3), 2547–2553.
Galantry, L. A., & Tanaamah, A. R. (2024). Analysis of ChatGPT Adoption using the UTAUT Model. Sistemasi, 13(3), 1216–1225. https://doi.org/10.32520/stmsi.v13i3.4124
Herlina, Widyaningrum, D., & Theotista, G. (2023). Tipologi Financial Technology Paylater: Technology Acceptance Model (TAM). Formosa Journal of Multidisciplinary Research (FJMR), 2(1), 207–216.
Hidayat, T., & Canta, D. S. (2022). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Penerapan Aplikasi Tokopedia dengan Menggunakan Metode TAM. JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 9(2), 472–478. https://doi.org/10.30865/jurikom.v9i2.4088
Ikhsan, M. Z. (2022). Identifikasi Bahaya, Risiko Kecelakaan Kerja Dan Usulan Perbaikan Menggunakan Metode Job Safety Analysis (JSA). Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 42–52. https://doi.org/10.55826/tmit.v1ii.13
Mariana, N., Jananto, A., Saefurrohman, S., & Utomo, A. P. (2024). Peran Persepsi Kegunaan, kemudahan, Dan Kepercayaan Dalam Adopsi Chatgpt Oleh Siswa. Jurnal Informatika, 24(1), 10–16. https://doi.org/10.30873/ji.v24i1.3943
Marlin, K., Tantrisna, E., Mardikawati, B., Anggraini, R., & Susilawati, E. (2023). Manfaat dan Tantangan Penggunaan Artificial Intelligences (AI) Chat GPT Terhadap Proses Pendidikan Etika dan Kompetensi Mahasiswa Di Perguruan Tinggi. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 5192–5201.
Niyu, N., Dwihadiah, Desideria Gerungan, A., & Purba, H. (2024). Penggunaan ChatGPT di Kalangan Mahasiswa dan Dosen Perguruan Tinggi Indonesia. CoverAge: Journal of Strategic Communication, 14(1), 130–145. https://doi.org/10.35814/coverage.v14i2.6058
Purwandani, I., & Syamsiah, N. O. (2020). Analisa Penerimaan dan Penggunaan Teknologi Google Classroom Dengan Technology Acceptance Model (TAM). JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 247–255. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.257
Purwati, P., Darisman, D., & Faiz, A. (2022). Tinjauan Pustaka: Pentingnya Menumbuhkan Nilai Toleransi dalam Praksis Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3729–3735. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2733
Rahayu Sukma Izzati Dasian, & Desriyeni Desriyeni. (2024). Penerimaan Teknologi ChatGPT Di Kalangan Mahasiswa: Studi Deskriptif Model TAM Pada Mahasiswa Program Studi Teknik Informatika Universitas Negeri Padang. Journal of Student Research, 2(2), 178–201. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i2.2847
Rahmawati, E., & Agustina, C. (2024). Optimasi Ulasan Pengguna Aplikasi ChatGPT di Google Play Store Menggunakan SMOTE. Jurnal Teknologi Informasi Dan Terapan (J-TIT), 11(1), 1–6. https://doi.org/10.25047/jtit.v11i1.360
Santoso, B., & Zusrony, E. (2020). Analisis Persepsi Pengguna Aplikasi Payment Berbasis Fintech Menggunakan Technology Acceptance Model (TAM). Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 11(1), 49–54. https://doi.org/10.51903/jtikp.v11i1.150
Santoso, E., Arisyahidin, & Askafi, E. (2021). Pengaruh Financial Satisfaction dan Financial Knowledge terhadap Financial Financial Behavior dengan Locus of Control Sebagai variabel Intervening saat terjadi Wabah Covid-19 pada Pegawai PT. Jasa Tirta Energi. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(2), 441–457.
Santoso, H., Akbar, Z., & Helmina, H. (2022). Analisis Sistem Informasi Keberhasilan Website Siap Ppdb Online Dinas Pendidikan Provinsi Jambi Dengan Metode Delone and Mclean. Jurnal Informatika, Sistem Informasi Dan Kehutanan (FORSINTA), 1(2), 1–11. https://doi.org/10.53978/jfsa.v1i2.244
Zein, A. (2023). Dampak Penggunaan ChatGPT pada Dunia Pendidikan. JITU: Jurnal Informatika Utama, 1(2), 19–24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jupiter: Publikasi Ilmu Keteknikan Industri, Teknik Elektro dan Informatika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.