Perancangan Video Pembelajaran Animasi 2D Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Hewan dan Buah
DOI:
https://doi.org/10.61132/jupiter.v2i5.564Keywords:
Learning Video, ADDIE, VocabularyAbstract
Learning videos are a medium or tool used in the educational process to convey information, concepts or learning materials to students using visual and audio elements. The purpose of this design is to create a teaching and learning activity that is fun and effective. Making this learning media uses Adobe Illustrator software as an asset maker, and Adobe After Effects to create the animation. This learning video design uses the ADDIE method. Then to collect data using a questionnaire with 6 question indicators, from the 6 question indicators the score was 90.9%, it can be concluded that this learning video can be said to be successful and capable of being an alternative in teaching and learning activities at Pertiwi Mundu Kindergarten, Klaten, Central Java. This learning video contains 10 names of fruit, 10 names of animals taken from the surrounding environment, this design aims to enable children to fish and know English in everyday life.
References
Annisa, P., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas video animasi terhadap pengenalan kosakata bahasa Inggris anak usia dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 216–221. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1838
Arvinka, S. (2023). Pengaruh penggunaan video animasi berbahasa Inggris terhadap perbendaharaan kosakata bahasa Inggris anak usia 5-6 tahun di TK IT Taruna Teladan Delanggu Klaten tahun ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan, 87(1,2), 149–200. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/167638/341506.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aziz, N., Pribadi, G., & Nurcahya, M. S. (2020). Analisa dan perancangan aplikasi pembelajaran bahasa Inggris dasar berbasis Android. Jurnal IKRAITH-INFORMATIKA, 1(3), 107–115.
Bakhri, S. (2019). Animasi interaktif pembelajaran huruf dan angka menggunakan model ADDIE. INTENSIF: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi, 3(2), 130. https://doi.org/10.29407/intensif.v3i2.12666
Hanindito, B. (2022). After effects adalah: Pengertian, fungsi, dan tools unggulannya. Jurnal Judikatif, 1, Article 3. https://doi.org/10.35134/judikatif.v3i1.3
Hasmalena, H., et al. (2023). Pengembangan media video animasi 2D materi regulasi diri untuk masa transisi ke SD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 637–646. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3632
Indri, O., et al. (2019). Learning application of English subject for children with intellectual disability. Jurnal Teknik Informatika, 14(3), 329–340.
Marlianingsih, N. (2019). Pengenalan kosa kata bahasa Inggris melalui media audio visual (animasi) pada PAUD. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 133–140.
Maulana, R., & Ismi, R. Z. (2020). Rancangan animasi media pembelajaran bahasa Inggris ke Indonesia untuk anak usia dini berbasis Adobe Flash. Jurnal Sains Komputer & Informatika, 4(September), 379–385.
Purnamasari, N. L. (2019). Metode ADDIE pada pengembangan media interaktif Adobe Flash pada mata pelajaran TIK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 5(1), 23–30.
Saputra, A., et al. (2022). Penggunaan model ASSURE dalam pengembangan video animasi pengajaran bahasa Inggris 2D berbasis studi Islam untuk siswa Raudhatul Athfal. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1), 23–34.
Sari Permata Resni. (2022). Efektivitas metode story telling melalui film animasi untuk mengenalkan kosakata bahasa Inggris pada anak usia dini di Taman Kanak-Kanak Harapan Bunda Nagari Sungai Aua Kecamatan Sungai Aur Kabupaten Pasaman Barat. Braz Dent J.
Turmudi, H. (2020). No title (Eds. I. S. Widiati). Deepublish Yogyakarta.
Wayan Merta Yoga, I., Gede Juliana Eka Putra, I., & Ita Paramitha. (2019). Perancangan pemetaan destinasi wisata Kabupaten Karangasem berbasis sistem informasi geografis. e-ISSN, 8, 131–140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jupiter: Publikasi Ilmu Keteknikan Industri, Teknik Elektro dan Informatika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.