Analisis Kekuatan Lentur Pegas Daun Truk dan Mobil Hasil Tempering

Authors

  • Raihan Insan Nararya Politeknik Negeri Malang
  • Kris Witono Politeknik Negeri Malang
  • Asrori Asrori Politeknik Negeri Malang
  • Eko Yudiyanto Politeknik Negeri Malang
  • Syamsul Hadi Politeknik Negeri Malang, Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/venus.v3i1.717

Keywords:

bending strength, hardness test, heat treatment, steel leaf spring, tempering

Abstract

Leaf springs are one of the suspension systems that are still widely used in various modes of transport such as cars and trucks. The spring functions to support the load and reduce vibration from operational activities. This study aims to analyse the bending strength and hardness of steel leaf springs of trucks and cars resulting from tempering heat treatment. The three point bending method was used as the flexural strength testing method and the Rockwell C Hardness method testing was used for hardness testing with leaf springs in raw, tempered 460°C, and tempered 510°C conditions. From the results of the study, the highest average bending strength value of 3733,55 MPa was obtained and an average roughness value of 31,8 HR was obtained for the 510°C tempered truck leaf springs. This also applies to the 510°C tempered car leaf springs, where the average bending strength value obtained is 3392,65 MPa and the average hardness value obtained is 29,5 HR. Thus, it is recommended that tempering heat treatment that can be applied to truck and car leaf springs be carried out at 510°C to increase the bending strength and ductility of the leaf springs.

References

Amin, A. S., Rizal, Y., & Suripto, H. (2022). Kajian uji bending pegas daun pada truk angkutan barang. ENOTEK: Jurnal Energi dan Inovasi Teknologi, 2(01), 26–29.

Andreas, L. I. (2023). Pengaruh perlakuan panas single dan double quenching-tempering terhadap struktur mikro dan sifat mekanik baja JIS SUP 9A (Doctoral dissertation, Universitas Lampung).

Anggraini, L. (2018). Fatigue analysis pada pegas daun jenis SST 74 dalam aplikasi industri alat berat dengan pemodelan metode elemen hingga. ROTASI, 20(2), 118–123.

ASTM E 23-02. Standard test methods for Rockwell bending of metallic materials.

Fahrunasrudin, A. (2017). Sistem rekomendasi pembelian mobil menggunakan metode weighted product (WP).

Fikri Firdaus. (2021). Kualitas produk dan promosi dalam mempengaruhi keputusan konsumen menggunakan jasa penyewaan produk alat berat: Studi kasus pada PT. Surya Trias Gemilang. Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis, 1(3).

Firdaus, A., Turmizi, & Ariefin. (2017). Perencanaan perawatan preventive dan corrective pada komponen sistem hidrolik excavator Komatsu PC200-8. Jurnal Mesin Sains Terapan, 1(1).

Hidayat, T. (2012). Analisa kegagalan pegas daun (leaf spring) pada Toyota Kijang Kapsul 7K-EI tahun 2000. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 1(1), 1–8.

Husaini, Handayani, R. L., Ali, N., & Sadrawi, M. (2021). Failure analysis of a fractured leaf spring as the suspension system applied on the dump truck. Key Engineering Materials, 892, 89–98.

Husaini, R., Riantoni, R., Ali, N., & Putra, T. E. (2019). Failure analysis of the leaf spring of truck Colt Diesel using finite element method. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 547(1).

Kbarek, T., Riupassa, H., & Kenny, H. (2019). Analisis getaran suspensi mobil Mitsubishi Fuso 125 PS akibat profil jalan sinusoidal. DINAMIS, 16(1), 104–110.

Khamid, A. (2011). Rancang bangun alat uji bending dan hasil pengujian bahan besi cor. Semarang: Fakultas Teknik Universitas Negeri Diponegoro.

MA Chaudhari, & ER Deore. (2015). Design and analysis of leaf spring of tanker trailer suspension system. International Journal of Novel Research in Electrical and Mechanical Engineering, 2(3).

Muhib Zainuri, A. (2023). Analisis kegagalan teknik: Teori praktis dengan pendekatan studi kasus.

Nugroho, F. (2017). Studi komparasi pengaruh variasi arus pengelasan terhadap kekuatan impak, kekerasan, dan struktur mikro sambungan las pegas daun baja SUP 9 pada proses las SMAW. Angkasa, 9(2), 57–66.

Pasaribu, T. (2019). Analisis kegagalan pegas daun kendaraan bus dengan kapasitas 7 ton. Jurnal Konversi Energi dan Manufaktur, 6(1), 13–21.

Permana, B. A., & Sakti, M. A. (2020). Studi eksperimen kekuatan impact dan bending baja karbon pegas daun AISI 1095 pada mobil Kijang Kapsul 7K-EFI tahun 2000 dengan perlakuan panas tempering. JPTM: Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 9(3).

Saputra, R., & Tyastomo, E. (2016). Perbandingan kekerasan dan struktur mikro pegas daun yang mengalami proses heat treatment. Bina Teknika: Jurnal Ilmiah Fakultas Teknik UPN “Veteran” Jakarta, 12(2).

Setiawan, H. (2013). Pengujian kekuatan tarik, kekerasan, dan struktur mikro produk cor propeler kuningan. Jurnal Simetris, 3(1).

Wulandari, A. I., Alamsyah, & Agusty, C. L. (2021). Analisis tegangan regangan pada pelat deck dan bottom kapal ferry Ro-Ro menggunakan finite element method. Jurnal Teknik Mesin, 15(1).

Downloads

Published

2025-01-16

How to Cite

Raihan Insan Nararya, Kris Witono, Asrori Asrori, Eko Yudiyanto, & Syamsul Hadi. (2025). Analisis Kekuatan Lentur Pegas Daun Truk dan Mobil Hasil Tempering. Venus: Jurnal Publikasi Rumpun Ilmu Teknik , 3(1), 69–84. https://doi.org/10.61132/venus.v3i1.717

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.