Evaluasi Fasilitas di Terminal Tipe A Entrop

Authors

  • Dessy Supusepa Universitas Cenderawasih Jayapura
  • Marsal Arung Lamba Universitas Cenderawasih Jayapura
  • Tommi Tommi Universitas Cenderawasih Jayapura

DOI:

https://doi.org/10.61132/konstruksi.v3i3.880

Keywords:

Transportation Terminal, Facility Evaluation, Terminal Services, Entrop Terminal, Jayapura City

Abstract

Terminals serve as transportation nodes that play a vital role in supporting community mobility and urban economic activities. As the capital city of Papua Province with a population of 420,577 inhabitants, Jayapura City requires an efficient transportation system to support increasingly dynamic social and economic activities. Entrop Terminal, as a Type A Terminal and the main transportation hub of Jayapura City, serves various transportation modes ranging from inter-city inter-provincial transport, cross-border transport, intra-provincial inter-city transport, urban transport, to rural transport. However, there is a significant problem where users prefer to wait for public transportation outside the terminal due to long queues inside the terminal, creating a shadow terminal phenomenon. This research aims to evaluate the facilities available at Entrop Type A Terminal in relation to the quality of services provided to users. This evaluation is important to identify facility and service deficiencies that cause users to be reluctant to use the terminal optimally. The research results are expected to provide recommendations for facility improvements and service quality enhancement at Entrop Terminal, so that it can function optimally as the main transportation hub and reduce the shadow terminal problems occurring in Jayapura City.

References

Aldi Bimantara. (2021, 30 Juli). Warga Jayapura memilih menunggu angkot di luar Terminal Tipe A Entrop. Tribun Papua. https://papua.tribunnews.com/2021/07/30/warga-jayapura-memilih-menunggu-angkot-diluar-terminal-tipe-a-entrop

Badan Pusat Statistik. (2024). Kecamatan Jayapura Selatan dalam angka 2024. Badan Pusat Statistik.

Buamona, M. S., Timboeleng, J., & Karongkong, H. H. (2017). Analisis pelayanan transportasi angkutan kota di kota Ternate. Spasial, 4(3), 82–95.

Bunu, H. Y. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Pusaka Media.

Dina, A. N. A., & Setiawan, W. (2015). Evaluasi purna huni sirkulasi dan fasilitas Terminal Kartasura. Sinektika: Jurnal Arsitektur, 1(1), 165–171.

Fatimah, S. (2019). Pengantar transportasi. Myria Publisher.

Gumabo, M. S. (2015). Evaluasi kelayakan terminal angkutan umum di Kecamatan Tobelo Tengah. Spasial, 1(1), 20–26.

Indonesia. (2009). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. Sekretariat Negara.

Kementerian Perhubungan Republik Indonesia. (2015). Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2015 tentang Standar Pelayanan Penyelenggaraan Terminal Penumpang Angkutan Jalan. Kementerian Perhubungan Republik Indonesia.

Kementerian Perhubungan Republik Indonesia. (2021). Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia Nomor PM 24 Tahun 2021 tentang Terminal Penumpang Angkutan Jalan. Kementerian Perhubungan Republik Indonesia.

Khasanah, U. (2020). Pengantar microteaching.

Lestari, F. (2023). Analisis pengaruh kebijakan transportasi terhadap mobilitas masyarakat. Jurnal Penelitian Transportasi Darat, 21(1), 31–36.

Maimunah, S., & Baharuddin, A. (2021). Evaluasi kinerja Terminal Leuwipanjang Kota Bandung. Jurnal Teknologi Transportasi dan Logistik, 2(1), 65–78.

Nasution, A. F. (2023). Metode penelitian kualitatif.

Nugraha, M. S. (2023). Kajian optimalisasi fungsi pelayanan terminal penumpang tipe A Kota Banjar (Tesis doktor, Universitas Siliwangi).

Nur, N. K., Rangan, P. R., Mahyuddin, M., Halim, H., Tumpu, M., Sugiyanto, G., ... & Rosyida, E. E. (2021). Sistem transportasi.

Renggo, Y. R., & Kom, S. (2022). Populasi dan sampel kuantitatif. Dalam Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan kombinasi (hlm. 43).

Risandra, A. P., Nurdin, A., & Said, Y. M. (2023). Persepsi masyarakat terhadap penggunaan transportasi online Grab di Kota Jambi. Jurnal Talenta Sipil, 6(1), 1–8.

Rivai, R. (2020). Identifikasi perilaku penggunaan dan persepsi pengguna tentang layanan pemesanan dan pengiriman makanan dengan transportasi online (Tesis doktor, Universitas Komputer Indonesia).

Samsudin, I. S. (2017). Sistem pelayanan pada angkutan kota rute tetap dan rute bebas di Kota Palangkaraya. Jurnal Penelitian Transportasi Darat, 19(2), 133–142.

Santiti, H. V. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi efektivitas Terminal Rajabasa, Bandar Lampung.

Sarosa, S. (2021). Analisis data penelitian kualitatif. PT Kanisius.

Sugiono. (2020). Metodologi penelitian. http://repository.unpas.ac.id/56050/6/9.%20BAB%20111.pdf

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Cara mudah menyusun skripsi, tesis, dan disertasi. Alfabeta.

Wahyuni, A. S., Hayati, R., & Rijali, S. (2019). Efektivitas pelaksanaan pelayanan administrasi terpadu kecamatan (PATEN) di Kecamatan Jaro Kabupaten Tabalong. JAPB, 2(2), 421–434.

Wulan, A. R. (2007). Pengertian dan esensi konsep evaluasi, asesmen, tes, dan pengukuran. Jurnal FPMIPA Universitas Pendidikan Indonesia, 6.

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Dessy Supusepa, Marsal Arung Lamba, & Tommi Tommi. (2025). Evaluasi Fasilitas di Terminal Tipe A Entrop. Konstruksi: Publikasi Ilmu Teknik, Perencanaan Tata Ruang Dan Teknik Sipil, 3(3), 106–116. https://doi.org/10.61132/konstruksi.v3i3.880

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)